This is where it START

Asalamualaikum & selamat sejahtera,

Volvo 245 UK Spec dengan original sunroof ni pada mulanya terjumpa di Kampung Padang Balang, Gombak, kesian tengok dia tersadai jadi aku beli dengan harga RM1100 tiga tahun lalu. Condition sangat teruk, lantai dia memang tahap kereta Flintstones. Lubang merata-rata, jadi sarang tikus dan lipas, tak lupa juga owner buat angkat periuk untuk katering, so paham-paham aje lah minyak+kari+ayam masak merah+dalcha dan bermacam-macam lagi kuah yang dah keras dan berminyak bertahun-tahun di lantai. Kemudian aku hantar ke bengkel yang restore kereta antik di Selayang untuk memulakan carriage work atau proses potong, welding & anti-rust lantai. 3 bulan kemudian siap lah kerja-kerja potong, welding & anti-rust lantai pada kereta ni. Memang awesome la masa tu hahahaha...

Kemudian kereta dihantar ke bengkel di Kelang dan bermula lah proses memasukkan injin B230FT yang diambil dari halfcut Volvo 940 Turbo. Setelah bengkel selesai memasukkan injin, aku dah tak cukup dana untuk menyambung projek ni sebab dana terpaksa disalur ke tempat lain, maklum lah masa tu baru beberapa bulan kahwin so tersadai lah kereta ni di bengkel bertahun-tahun sehinggalah aku bawak pulang ke rumah pada 7 Mei 2014.

Gambar di bawah ni adalah gambar keadaan kereta ni setelah dibawa pulang, sedih jugak sebab lantai pun dah mula berkarat here and there dan ada gak lantai yang mula reput dan berlubang. Rugi gak duit yang dah dikeluarkan untuk baiki lantai beberapa tahun dulu. Sekarang aku kena kikis semula part yang karat dan cat balik anti-rust. Tapi nak buat macamana, biarlah ia jadi pengajaran untuk aku, jangan abandoned projek lama sangat next time. Semoga dipermudahkan.

Gambar di bawah ni adalah gambar yang diambil pada 10 Mei 2014.

Enjoy


Bonet belakang frame nipis, lazattttt. Bumper dibuka sementara untuk menyenangkan kerja nak restore.

Original Volvo towing point, senang nak tow caravan yang 'mem besar' nak beli kan. Konfiden jer, hahahaha.

Proses memasukkan fender depan Volvo 244 dah siap, lampu US &  lampu bulat + grill panjang + flat hood semua ada dah, mana satu nak disarung? Ermmm...

Contoh model lampu bulat dengan grill panjang.

Contoh model lampu U.S.A.

Semua parts dan perkakas di dalam, nanti-nanti lah kemas.

Jack-up dan letak atas batu since tayar lama ni asyik pancit sendiri jer.

Angkara sunroof original yang bocor, air masuk dan bertakung, lipas pun buat sarang.

Wiring semuanya dah siap ditarik dan tak terusik, masih cantik.

Sesi pembersihan bahagian dalaman.

Sesi pembersihan bahagian dalaman.

Ada part yang berkarat, ada part yang masih ok, yang karat kena grind dan sapu cat anti-rust lagi sekali.

Bahagian kaki sebelah kiri penumpang belakang yang karat & berlubang paling teruk, nak kena perkuat bahagian ni sebab tapak seat penumpang kiri hadapan dekat sangat dengan bahagian karat dan berlubang ni.

Amacam? Lubang saiz handphone Galaxy Note hahaha.

Ni kalau kena grind ni sure berlubang, makan abis besi lantai dah ni.

Proses pembersihan habuk kotoran dan sampah dah selesai, ni la rupa bahagian wagon bonet belakang.

Bahagian tayar spare di sebelah kiri yang dah mula reput, belum kena grind lagi ni, kalau grind sure besar lubangnya. Lubang bulat tu adalah lubang untuk drain air.



Okey, so far assesment yang aku buat, tak banyak dah kerja yang perlu dilakukan pada interior kereta ni sebab kerja-kerja buang karat yang dah dibuat beberapa tahun dulu selamatkan aku dari kena kerja teruk (nak sedapkan hati ler tu hahahaha).

Insyallah semoga dipermudahkan.
























Cart

Cart is empty.